Українців попереджають про те, що майбутня зима буде нелегкою і, цілком можливо, складнішою за попередню — про це заявляють і енергетики, і представники влади. РФ швидше за все продовжить намагатися знищити українську інфраструктуру, та й сама українська енергосистема після минулорічних ударів досить вразлива і окремі її компоненти можуть виходити з ладу через перевантаження в зимовий сезон.
У зв’язку з цим ми вирішили зробити статтю з оглядом найпопулярніших рішень на період тривалих відключень електроенергії та їх вартості.
Варто зазначити, що у минулий період відключень світла найбільш популярним вирішенням проблеми блекаутів в українців були генератори. Втім, згодом їхня популярність дещо впала — це обумовлено передусім тим, що можливість встановити генератор з дотриманням усіх правил техніки безпеки в умовах життя в багатоквартирному будинку є далеко не у всіх. Крім того, використання генераторів пов’язане з цілим рядом незручностей — необхідність часто змінювати олію, свічки та щітки генераторів, а також дороге паливо значно знизило кількість їхніх шанувальників.
У будь-якому випадку, будь-яку покупку техніки для електрифікації житла потрібно починати з розрахунку потужності побутових приладів, які планується заживити. При цьому не варто купувати генератор або систему акумуляторів з інвертором, номінальна потужність яких збігається з розрахунком споживання — далеко не вся техніка відповідає заявленим виробником параметрам плюс необхідно враховувати пускові струми. Тому бажано забезпечити доступну номінальну потужність на 30-50% більше за розрахований показник сумарного споживання ваших приладів.
На поняттях номінальної та максимальної потужності варто зупинитися окремо. Номінальна – це потужність генератора чи інвертора при тривалій стабільній роботі. Максимальна – це потужність, яку прилад здатний забезпечити короткочасно при максимумі навантаження. Так що при покупці інвертора або генератора потрібно дивитися саме на номінальну потужність в режимі постійної роботи.
До речі, не варто нехтувати дешевшою порівняно з іншими закордонними аналогами китайською технікою — у цій країні вже давно виробляються електростанції всесвітньо відомих зарубіжних брендів: ODWERK, WERK, FORTE, LIFAN, ENERSOL, RATO та ін. Але й купувати таку техніку краще у сертифікованих магазинах та від офіційних представників і обов’язково з гарантією — на різноманітних маркетплейсах висока ймовірність придбання техніки низького класу якості, яка вийде з ладу досить швидко.
Генератори.
Генератори за типом роботи діляться на синхронні і асинхронні. Для домашньої техніки варто придбати саме синхронний — незважаючи на більш високу ціну в порівнянні з асинхронними і цілий ряд інших незручностей, таких як часте техобслуговування і навіть створення радіоперешкод, синхронні генератори на виході видають стабільну напругу, струм високої якості і відрізняються надійною роботою, у той час як більш дешевий і невибагливий асинхронний генератор здатний знищити чутливу техніку постійними стрибками напруги – функція автоматичного регулятора напруги (AVR) працює лише у синхронних генераторах. До речі, при покупці генератора варто проконтролювати, щоб обмотка на роторі була мідною — дешевші моделі з алюмінієвою обмоткою в умовах постійної роботи прослужать дуже недовго.
Крім того, генератори бувають однофазними та трифазними — і ті, і інші призначені для одних завдань, відмінність полягає лише в тому, що трифазні оснащені двома виходами на 230В та 400В, а в однофазних один вихід на 230В.
По виду палива генератори поділяються на бензинові, гібридні (бензин та газ) і дизельні, а також рідкісні для нашої країни газові генератори. Бензинові та газові великою потужністю не відрізняються і більше підходять для електрифікації від декількох окремих електроприладів до приватного будинку та офісу, а дизельні здатні забезпечити електроенергією навіть багатоповерхівку.
Що стосується бензинових, то вони найбільш популярні і доступні на українському ринку, не відрізняються великою потужністю (до 10 кВт), але прості і зрозумілі в експлуатації. Зазвичай їм вистачає бензину АІ-92, середня витрата палива становить від 1 л. до 2,5 л. на годину, але безперервно працювати такі генератори можуть не більше 8-12 годин. Зате в холодну пору року запускаються набагато легше, ніж дизельні.
Дизельні при цьому відрізняються масивнішими габаритами, але більш економні в плані витрати палива і не такі вимогливі в плані постійного технічного обслуговування.
Газові генератори найменш мобільні, оскільки вимагають врізання в газопровід або прив’язані до змінного балона. Вони довговічні та надійні за рахунок відсутності в газі домішок на кшталт сірки, та економічні завдяки відносно низькій ціні на газ порівняно з іншим паливом. При цьому забезпечити таку потужність як дизельні вони не здатні, і в побуті більш популярні комбіновані моделі, які можуть працювати не лише на газі, а й на бензині.
Варто також відзначити, що за наявності фінансових можливостей варто вибрати генератор, оснащений інвертором — заміна та ремонт чутливої побутової техніки, що може згоріти при раптовому стрибку напруги, може обійтися дорожче, ніж сам генератор. При цьому все ж таки краще вибрати генератор, що забезпечує чисту синусоїду, а не модифіковану, хоча більшість побутових приладів можуть працювати і від неї. Крім того, серед переваг інверторних генераторів нижча вага та економія палива, але коштувати вони можуть на порядок вище за своїх не оснащених інверторами «родичей».
Тепер про ціни. Генератори від 1кВт до 2кВт номінальної потужності на українському ринку представлені бензиновими та гібридними моделями.
Бензинові коштують від 4,5 тис. до 43,5 тис. гривень залежно від наявності автоматичного регулятора напруги, виробника, кількості фаз, часу автономної роботи та інших функцій. Ціна на гібридні (газ+бензин) стартує від 30 тис. гривень, але при цьому практично всі такі моделі мають максимальну кількість корисних функцій. Ціна оснащених інверторами моделей бензинових та гібридних генераторів такої потужності сягає 70 тис. гривень.
Моделі потужністю від 2 до 6 кВт включають і дизельні генератори. Бензинові та «гібриди» коштують від 8 тис. до 240 тис. гривень, найдорожчі моделі оснащені інверторами. Дизельні генератори такої потужності коштують від 35,5 до 115 тис. гривень.
Моделі потужністю від 6 до 15 кВт вже здатні повністю забезпечити електроенергією приватний будинок, квартиру чи офіс. Бензинові та гібридні генератори такої потужності коштують від 22,3 тис. до 168,4 тис. гривень, дизельні – від 40 тис. до 330 тис. гривень.
Для мешканців багатоквартирних будинків, які не можуть встановити індивідуальний генератор за всіма правилами техніки безпеки, виходом може стати колективне придбання та заправка дизельного генератора великої потужності. На українському ринку можна придбати такі моделі номінальною потужністю від 20 кВт до 1,3 МВт за ціною від півмільйона до 12,5 млн. гривень.
Автомобільні інвертори з акумуляторними батареями.
Застосування автомобільних інверторів з акумуляторними батареями здобуло велику популярність насамперед серед мешканців міської багатоповерхової забудови. На відміну від генераторів, встановлення таких систем у закритих приміщеннях не суперечить техніці безпеки, але при цьому потужний інвертор цілком здатний забезпечити електроенергією цілу квартиру.
Придатних для цих цілей типів інверторів всього два: апарати з чистою синусоїдальною вихідною напругою та інвертори з вихідним сигналом спрощеної форми, так званою модифікованою синусоідою. Відразу наголосимо — більшість побутової техніки спокійно сприйме модифікований синус, але ніжна обчислювальна техніка та зарядні пристрої можуть її і «не зрозуміти», і вирушити на ремонт у сервісний центр.
Великою помилкою є також включення інвертора безпосередньо в електромережу без запобіжника кустарним способом розетка-розетка за допомогою дроту з двома вилками — у цьому випадку через постійні різкі навантаження в сервіс доведеться відправляти вже сам інвертор, де є високий шанс стати у довгу чергу таких же любителів «універсальних» технічних рішень. В ідеалі прилади до запущеного інвертора потрібно підключати через окремий потужний подовжувач по одному, даючи йому спокійно «проковтнути» їх пускові струми, і в жодному разі не навантажувати до максимума номінальної потужності.
На українському ринку без проблем можна знайти автомобільні інвертори номінальною потужністю до 5кВт, що живляться від акумуляторних батарей з напругою 12В та 24В. При цьому батарей може бути кілька — за допомогою паралельного або послідовного їх з’єднання можна домогтися як збільшення напруги на вході інвертора, так і збільшення сумарного заряду батарей. Коштують такі інвертори номінальною потужністю від 1кВт до 5 кВт від 1,2 тис. до 31 тис. гривень — вартість сильно залежить від якості збірки, виробника, номінальної потужності, набору функцій та наявності режиму заряджання акумуляторів — без нього доведеться окремо купувати зарядний пристрій.
Джерела живлення для таких інверторів можуть бути кількох різних видів, і один з найпопулярніших у людей — категорично заборонені для використання у побутових умовах свинцево-кислотні автомобільні акумулятори з рідким електролітом. Небезпечні вони насамперед тим, що виділяють при роботі і особливо при зарядці водень, а тому при неправильній експлуатації схильні вибухати і забризкувати усе навколо кислотою. До того ж вони не переносять глибокого розряду і швидко виходять з ладу. Ще один недолік — вага, перенесення та встановлення «банок» великого об’єму може стати випробуванням навіть для фізично розвиненої людини.
Тим не менш, з урахуванням того, що багато хто все одно використовує свинцево-кислотні автомобільні акумулятори з рідким електролітом, скажімо пару слів про техніку безпеки. По-перше, приміщення, де встановлена така система, має бути провітрюваним і особливу увагу вентиляції стоит приділити під час зарядки таких «банок». По-друге, необхідно ретельно стежити за чистотою самих акумуляторів і не допускати засмічення вентиляційних отворів. По-третє, при зарядці таку систему не можна залишати без нагляду, а в приміщенні під рукою завжди має бути вогнегасник. По-четверте, і це вже стосується всіх акумуляторних систем, і контакти, і самі «банки» мають бути надійно захищені від доступу дітей та тварин.
На українському ринку представлені автомобільні акумулятори з рідким електролітом ємністю до 240 ампер-годин, і ціна їх коливається від 650 гривень до 18 тис. гривень за штуку в залежності від виробника, об’єму заряду та деяких додаткових функцій, призначених насамперед для зручності користувача.
Набагато безпечніший аналог акумуляторів з рідким електролітом, дозволений у побуті — свинцево-кислотні акумулятори AGM, AGM-мультигель та GEL. Це акумулятори, що не обслуговуються, вони мають герметичний корпус та безпечні для життєдіяльності людини, їх можна використовувати і зберігати у побутових та житлових приміщеннях. В Україні можна купити такі акумулятори ємністю до 280 ампер-годин, і коштують вони від 850 до 28,2 тис. гривень знову ж таки насамперед залежно від виробника та об’єму заряду.
Більш сучасне та довготривале, але й набагато дорожче рішення – літієві акумуляторні батареї. Цей тип батарей абсолютно нешкідливий для навколишнього середовища, матеріали, з яких виготовляють батареї, придатні для подальшої переробки. До того ж, їх можна ремонтувати —літієвий акумулятор складається з деякої кількості осередків, і якщо один з них виходить з ладу, його можна замінити. Літієві акумулятори не бояться великих струмів і мають відсутність «ефекту пам’яті», тобто їх можна заряджати, не чекаючи повної розрядки. На українському ринку ми знайшли моделі ємністю до 230 апмер-годин, коштують вони від 13 тис. гривень до 90,1 тис. гривень.
Варто відзначити також наявність на українському ринку кальцієвих автомобільних акумуляторів та акумуляторів EFB (Enhanced Flooded Battery — покращений рідкозаповнений акумулятор), проте вони не здобули популярності під час блекаутів через дуже швидкий вихід з ладу внаслідок глибокої розрядки, потреби у спеціальних зарядних пристріях та купи характерних для акумуляторів із рідким електролітом «хвороб». В Україні можна купити такі акумулятори ємністю до 260-ампер-годин, коштують вони від 1,5 тис. гривень до 22,5 тис. гривень.
Зарядні станції під розетку 220В.
Замість автомобільних інверторів з акумуляторними батареями є набагато безпечніше та зручніше з одного боку та набагато дорожче з іншого рішення для мешканців багатоквартирних будинків – зарядні станції.
У даному випадку виробник за користувача подбав про безпеку та функціонал конструкції, упаковавши в один корпус інвертор та акумуляторні батареї. Для проходження блекаутів має сенс брати станції, оснащені розеткою 220В, але, крім цього, вони можуть включати USB-роз’єми, функцію швидкої зарядки батарей, ліхтар, сонячну батарею і ще цілий ряд функцій різного ступеня корисності. Ну і живляться такі станції виключно від різноманітних видів літієвих акумуляторів — літій-полімерних (Li-pol), літій-іонних (Li-ion) та найдорожчих і об’ємних у сімействі літій-залізо-фосфатних (LiFePO4).
Єдина незручність зарядних станцій у порівнянні з системами на інверторах з окремими акумуляторами — фіксований об’єм батарей, який може становити і всього кілька десятків ампер-годин, у той час, як обсяг заряду інверторних систем, що збираються самостійно, можна збільшити до будь-якого потрібного показника за рахунок додаткових «банок». Але деякі зарядні станції не мають і цього недоліку — достатньо взяти станцію з функцією підтримки додаткових батарей — порівняно із загальною кількістю таких моделей на українському ринку небагато, але вони є.
Все перелічене вище позначилося на ціні апаратури — навіть зарядні станції потужністю до кіловата коштують від чотирьох тисяч гривень до 100 тис. гривень залежно від обсягу заряду, набору функцій і виробника.
Ціна на станції номінальною потужністю від кіловата до чотирьох кіловат «кусається» ще більше — коштують такі від 16 тис. до 160 тис. гривень знову ж таки залежно від перерахованих вище умов.
Насамкінець додамо, що окрім розпіарених станцій EcoFlow на українському ринку є не менш функціональні системи брендів Anker, Bluetti, XO, 3E, FICH, FJDynamics та інших, так що при виборі системи варто орієнтуватися насамперед на набір функцій, термін гарантійного обслуговування та відгуки, а не на модний бренд.
Бюджетний набір для проходження блекаутів з освітленням та інтернетом.
Фінансову можливість повністю запитати своє житло електроенергією під час блекаутів мають далеко не всі, тому ми підготували низку відносно недорогих рішень для максимально безболісного проходження періодів відключень світла.
Підготуватися до відключення світла можна відносно недорого. За умови вже підключеної оптоволоконної лінії, що не залежить від відключень електроенергії, забезпечити безперебійну роботу інтернету коштуватиме близько 1,2 тис. гривень — це два павербанки по 10 тис. ампер-годин та два шнури. Ще по приблизно по 500 гривень коштуватимуть потужні ліхтарі — потрібно щонайменше два на випадок виходу одного з ладу, і на кожного члена сім’ї окремо по павербанку на 20 тис. ампер-годин для зарядки гаджетів — такі коштують від 800 гривень. На випадок відключення газу або відсутності газу в будинку для приготування їжі варто обзавестися газовим пальником (від 250 до 600 гривень) та для початку блоком з чотирьох газових балончиків (близько 400 гривень) Виходячи з нашого досвіду, такий набір допоможе протриматися при економному використанні близько двох тижнів.
На використанні туристичних газових пальників та балончиків у побуті варто зупинитися окремо, бо минулої зими вони часто ставали джерелом новин про вибухи у будинках під час приготування їжі. Головна помилка в такому випадку — тривала робота балона та використання великого та глибокого посуду для приготування їжі. Якщо поставити велику каструлю або сковороду на невеликий газовий пальник, вона нагрівається та нагріває газовий балон, який вибухає.
Туристичні пальники взагалі за правилами безпеки варто використовувати тільки на відкритому повітрі, але якщо вже користуєтеся ними вдома, дотримуйтесь наступних правил:
– у приміщенні, де знаходиться пальник, має бути хороша вентиляція, достатньо відкривати вікно на провітрювання;
– не можна залишати включений газовий пальник без нагляду;
– після приготування їжі обов’язково від’єднуйте балон від пальника;
– зберігайте пальник та балон у темному місці при температурі, при якій плануєте його використовувати – різкі перепади температур можуть спровокувати вибух;
– не використовуйте пальник для тривалого готування та використовуйте на ньому лише невеликий посуд;
– не ставте пальник з балоном на сильно розігріті поверхні.
Корисні дрібниці.
Ну і насамкінець поговоримо про дрібниці, які здатні допомогти з комфортом пройти темні періоди. Для цього ми зв’язалися з Євгеном Мельниковим – власником магазину електротоварів на Новому ринку, який тогруе якраз такими приладами.
«Спочатку людині потрібно порахувати, чого вона потребує. Якщо грошей багато, можна заживити електроплиту, телевізор, ноутбук і все інше, підбираючи до них зарядні станції. Якщо ж грошей упритул, то треба визначитися з ключовим – зв’язок, приготування їжі, джерело інформації, тепло», — зазначає Євген.
За його словами, підвищеним попитом зараз користуються ліхтарики, «банки» та шнури для роутерів — люди активно підключають собі енергонезалежний інтернет, а для його підтримки потрібні два «банки» (павербанків на 10 тис. ампер-годин вистачить щонайменше на 12 годин) — одна «банка» для роутера, друга — для Jpon-терміналу. Ще потрібні два шнури по 100 гривень з платою, що підвищує напругу, які на вході беруть 5В з павербанку, а на виході видають 9-12В на роутер та термінал.
Павербанки на 10 тис. ампер-годин зараз продаються по 500 гривень, хоча в блекаут коштували до 1,1 тис. гривень, «банка» на 20 тисяч ампер-годин зараз коштує близько 800 гривень, а в блекаут вони були по 1,5 -1,6 тис. грн. «Цар-банка» на 60 тис. ампер-годин вже зараз коштує 2,5 тис. гривень, а у блекаут ціна на неї може зрости вдвічі. Щоправда, для потужних павербанків краще придбати потужні зарядні блоки, бо звичайний заряджатиме таку добу, тоді як потужний впорається за 10 годин. Різниця у вартості у них суттєва – звичайний блок коштує 150 гривень, потужний – 500-700 гривень.
Ціна на газові туристичні пальники зараз теж впала: маленькі зараз коштують близько 250 гривень, хоча в блекаут ціни на них сягали 600 гривень, а більші — 600 гривень (у блекаут — дві тисячі гривень). Газові балони до них коштують по 100 гривень за штуку (у блекаут до 130). Одного такого балона вистачає на дві години безперервного горіння.
З предметів «блекаутної розкоші» є також електропростирадла — більше сезону вони не живуть і коштують по 700-800 гривень, зате споживають лише 100 ватт і гріють значно довше, ніж електроконвектор.
З предметів освітлення, особливо серед людей старшого віку, популярні ліхтарі «3 в 1», що поєднують функції настільної лампи, світильника та ручного ліхтаря з сонячною панеллю. Їхнього заряду вистачає лише годин на п’ять, але й коштують вони 250 гривень. Великі ручні ліхтарі коштують 800-900 гривень, хоча в блекаут ціна на них піднялася до 1,5 тис. гривень, ручні акумуляторні ліхтарики — 150 гривень (у блэкаут 400), тактичні ліхтарі — 350 гривень (у блэкаут 600), ліхтарики для комп’ютера з USB до війни коштували по 20 гривень, у блекаут їх вартість у окремих продавців підскочила до 200 гривень, а зараз вони продаються по 40 гривень.
Єдині ліхтарі, які стійко тримають ціну незалежно від періоду — налобні, але просто тому, що вони спочатку продавалися за довоєнними цінами, їх швидко розкупили, а потім просто не було нових поставок. Нині їх продають по 250 гривень.
Як джерело освітлення також дуже популярні LED-стрічки, але Євген радить замість них включати гірлянду «Роса» — за його словами, якщо LED-стрічка розряджає павербанк на 10 тис. ампер-годин за дві години, то «Росі» для цього потрібно 40 годин. П’ятиметрова «Роса» на батарейках коштує 100 гривень, з USB — 150 (у блекаут коштувала по 250 гривень), а 20-метрова — 250 гривень (у блекаут коштувала 500).
Останнім часом серед людей, які готуються до відключень світла, стали популярні лампочки з акумулятором, але, за словами Євгена, це дорого, непрактично і підходить тільки в тих випадках, коли світло потрібне постійно
«Люди зараз побачили рекламу та кинулися купувати лампочки з акумулятором. Погана коштує 200 гривень, хороша – по 500. Поганої вистачає на пару годин, гарної – до 10. Люди очікують, що вона світитиме, як звичайна лампа, коли світло пропаде. Але вона заряджається, коли горить. Тобто щоб її зарядити, вона має світитися. Це неекономічно, непрактично, не підходить у багатьох випадках. Як, наприклад, для спальні. Підходить для глухого під’їзду», — зазначає він.
Ну а безумовним хітом у минулий блекаут, за його словами, були радіоприймачі зі світильником, які зараз продаються не дуже жваво.
За його словами, ціна на них сильно не піднімалася: від довоєнної в 400 гривень у блекаут вона піднялася до 700 гривень, а зараз вони коштують по 500 гривень зі світильником на батарейках або від мережі. У режимі радіо вони можуть працювати близько 16 години, є моделі, у яких передбачений заряд від сонячної батареї, вони на 200 гривень дорожчі.
Источник: Новости Одессы